Historická města Tábor a Bechyně spojuje klikatící se tok řeky Lužnice, kolem které se vine jedna z nejkrásnějších turistických tras v Česku. Romantická cesta vede po chodníčcích nad řekou i tunelem vysekaným ve skále.
Stezka údolím Lužnice je první česká pěší trasa, která získala prestižní evropskou certifikaci Leading Quality Trails. Zařadila se tak mezi nejlepší turistické trasy Evropy. Její celková délka je 55 kilometrů a vede podél řeky z Plané nad Lužnicí do Týna nad Vltavou. My si ale projdeme jen její nejhezčí část z Tábora do Bechyně. Měří 27 kilometrů, dá se tedy bez větších problémů urazit během jediného dne.
Celou cestu půjdeme po červené značce. Ulice Tábora opustíme za Švehlovým mostem, odkud sestoupíme po schodech do hlubokého údolí Lužnice. Prvních pár kilometrů půjdeme po cestě pod skalami na levém říčním břehu. Cestou můžeme na řece vidět několik jezů a menších peřejí. Po necelých čtyřek kilometrech dorazíme k lávce u Harrachovky. Její název odkazuje na hraběte Jana Harracha, který byl velkým průkopníkem a podporovatelem turismu. Částečně se podílel i na financování nejstarší části Stezky údolím Lužnice, vybudované Klubem českých turistů už v roce 1899. Na kamenných chodníčcích, které se vinou po strmých říčních březích, tak nadšení milovníci přírody špacírovali již před 123 lety.
Tunel a chodník nad řekou
Na dalším úseku cesty stojí za pozornost hlavně tři staré mlýny, které zahlédnete na protějším břehu. Asi po osmi kilometrech od startu v Táboře se ve skále před vámi najednou zjeví tunel. Prorazil ho nechal Klub českých turistů v roce 1938, aby výletníci nemuseli absolvovat obtížný a nebezpečný výstup na vysokou Candátí skálu tyčící se nad řekou. Tunel je dlouhý 32 metrů a jeho průchod patří společně s překonáváním nedaleké Příběnické skály k nejromantičtějším místům celé cesty. Masiv skály ční přímo nad hladinou Lužnice, stavitelé stezky se ji proto rozhodli překonat pomocí visutého chodníku. Je to jakýsi dřevěný ochoz, který se obtáčí okolo skály, k jejímuž boku je pevně uchycen. Jdeme tak po chodníčku zavěšeném několik metrů nad vodní hladinou.
Po několika dalších kilometrech dorazíme k Stádleckému mostu. Zajímavé je, že původně se vůbec neklenul přes Lužnici, ale nad Vltavou u obce Podolsko. Kvůli výstavbě přehrady Orlík by ho ale zalila voda, kousek po kousku ho proto rozebrali a přemístili na jeho současné místo.
Křižíkova železnice
Za mostem stezka pokračuje po pravém břehu Lužnice. Asi po třech kilometrech cesta začne prudce stoupat k vyhlídce před obcí Dobronice. Té vévodí mohutná zřícenina hradu ze 14. století, která je bohužel kvůli špatnému stavu až do odvolání uzavřena. Z Dobronic nám odtud zbývá do cíle v Bechyni posledních šest kilometrů. Zpátky do Tábora nemusíme šlapat pěšky, ale projet se vlakem po první elektrifikované trati v Rakousku-Uhersku. Vznikla v roce 1903 podle projektu slavného vynálezce Františka Křižíka a ve své době byla bez nadsázky zázrakem techniky. Jízda malebnou jihočeskou krajinou rychle uteče, do Tábora vlak dorazí za necelých 50 minut.
jz
Snímky Shutterstock